آشنایی با سیستم ترمز EBD

پرهام مهر پویانپرهام مهر پویان
65 بازدید
سیستم ترمز EBD - همراه یدک 24

سیستم ترمز EBD

سیستم ترمز EBD در واقع نوعی کمک ترمز به حساب می آید که وظیفه ی آن توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخ ها با توجه به شرایط جاده‌‎ ، سرعت ،‎‌ بارگیری و غیره می‌باشد و مخفف Electronic brakeforce distribution  می باشد.

در واقع این سیستم نیروی ترمز گیری را باتوجه به میزان بار و نیروی وارده به هر چرخ میان چرخ های جلو ،عقب و چپ ، راست تنظیم می‌کند.

برسی کلی انواع سیستم های خودرو

 (Braking Assist) BA

(Anti-lock Braking System) ABS

(Electronic Brakeforce Distribution) EBD

توضیحات کلی درباره سیستم ترمز BA و ABS

(Braking Assist) BA

ترمز کمکی یکی دیگر از فناوری های ترمز خودرو است. همانطور که از نام آن پیداست وظیفه کمک به راننده در مواقع توقف اضطراری را بر عهده دارد. گاهی ممکن است یک توقف اضطراری نیاز باشد ولی با این حال، یک راننده معمولی برای چنین موقعیتی به اندازه کافی سریع نیست. جایی که یک میلی ثانیه تاخیر می تواند به فاجعه تبدیل شود. همچنین ترس راننده برای فعال شدن ABS مانع از آن می شود که راننده به تور کامل پدال را فشار دهد. اینجاست که سیستم کمکی ترمز وارد عمل می شود. این سیستم آن فشردن پدال ملایم را به توقف کامل تبدیل می کند. یک سنسور متصل به پدال ترمز، سیستم کمکی ترمز را برای تشخیص زمانی که راننده در حال تلاش برای توقف در شرایط اضطراری است فعال می کند و فشار ترمز کامل را تا توقف کامل خودرو اعمال می کند. در واقع این سیستم با توجه به سرعت خودرو و سرعت فشردن پدال شرایط را می فهمد و وارد عمل شده و فشار روغن درون سیستم را افزایش داده تا به حداکثر توان ترمز گیری برسد.

 

ترمز کمکی BA - همراه یدک 24

(Anti-lock Braking System) ABS

همانطور که از نام آن پیداست، ABS از قفل شدن چرخ ها هنگام ترمز شدید در شرایط دشوار جلوگیری می کند. در خودرویی که سیستم ترمز ضد قفل (ABS) ندارد، اگر پدال ترمز را محکم بفشارید احتمالاً یک یا چند چرخ، قفل می‌شوند و قبل از اینکه خودرو به نقطه‌ی موردنظر برسد، جیغ می‌کشد. هنگامی که چرخ شروع به کشیده شدن یا لغزش می کند، راننده عملاً کنترل جهت خودرو را از دست داده است. در خودروهای مجهز به ABS، آنچه بیشتر اتفاق می‌افتد این است که سیستم برای جلوگیری از قفل شدن ناگهانی ترمز، ترمز را رها میکند، به همین دلیل هنگام فعال شدن  ABS، می‌توانید و لرزش پدال ترمز را احساس کنید.

ترمز ABS - همراه یدک 24

نحوه عملکرد سیستم ترمز EBD

در خودرو هر چرخی که وزن بیشتری را تحمل می‌‌کند برای توقف نیروی بیشتری می‌طلبد. در اکثر خودرو ها به دلیل قرار گیری گیربکس و موتور در جلوی خودرو چرخ های جلویی وزن بیشتری را تحمل می‌کند. از همین رو نیاز به نیروی بیشتری نسبت به چرخ های عقب می‌باشد. البته در شرایطی که فقط راننده سوار خودرو باشد و شخص دیگری در پشت نباشد و نسبت نیروی ترمز چرخ های جلویی به چرخ های عقب 60 به 40 است و اگر در عقب خودرو سه سرنشین وجود داشته باشد چرخ های غقبی  و جلویی تغریبا به نیروی یکسانی نیاز دارند. اگر بار هم اضافه شود چرخ عقب به نیروی بیشتری نیازمند خواهد بود. تنظیم این نیرو باعث حفظ تعادل خودرو و خط ترمز کوتاه تر می‌شود. همچنین نیروی اضافه برای ترمز بر روی چرخ علاوه بر هدر رفت انرژی و رسیدن نیروی کم تر به چرخ های دیگر باعث قفل شدن چرخ می شود.

سیستم ترمز EBD و ABS

سیستم ترمز EBD  بر روی سیستم ABS  نصب می شود و مکمل عملکرد ترمز EBD می باشد یعنی خودروی دارای سیستم EBD قطعا مجهز به سیستم  ABS است.

کاربرد اصلی سیستم ترمز EBD در تنظیم ترمز هنگام بار و همچنین ترمز گرفتن در پیچ است.

به شکل زیر توجه کنید که سه حالت را در نظر گرفته و خط ترمز های آن ها را نیز نشان می‌دهد. در حالت اول فقط راننده در خودرو حضور دارد. در حالت دوم  در عقب خودرو نیز مسافر و بار قرار دارد و خودرو دارای سیستم ترمز EBD است و حالت سوم که باز هم مسافر در خورو است ولی خودرو دارای سیستم ترمز EBD نیست. از مقایسه ی خط ترمز ها مشاهد می‌شود. که در حالت اول به دلیل سبک بودن، خودرو مسیر خیلی کوتاهی را طی کرده و می ایستد. در حالت دوم به دلیل دارا بودن سیستم ترمز EBD  چرخ های عقب به دلیل بار زیاد در عقب خودرو نیروی بیشتر دریافت می‌کنند و خودرو می ایستد. در حالت سوم مشاهده می‌شود که خودرو با خط ترمز بسیار بیشتر از حالت دوم می ایستد.

 

عملکرد ترمز EBD - همراه یدک 24

استفاده از EBD بسیار مهم است اما در خودرو های سنگین بسیار بسیار مهمتر و حیاتی تر است. زیرا که چینش بار و میزان بار بسیار در ترمزگیری مهم بوده و تنظیم نیروی ترمز بر عهده‌ی سیستم EBD است.

کاربرد دیگر سیستم ترمز EBD حفظ پایداری ماشین در پیچ‌ها است. از آنجا که در پیچ نیروی وارده به هر چرخ به‌ علت نیروی گریز از مرکز تفاوت دارد نیروی ترمز مورد نیاز آن نیز تفاوت دارد. در پیچ‌ها چرخ‌های بیرونی سرعت دورانی بیشتری نسبت‌ به چرخ‌های درونی دارند و در نتیجه برای توقف نیروی بیشتری را نیز نیازمنداند. در این شرایط اگر راننده اقدام به ترمزگیری کند نیروی ترمز خودرو با کمک سیستم هوشمند EBD به‌ صورت متفاوت به هر چرخ اختصاص می‌یابد و این امر کنترل بیشتر راننده بر روی خودرو را به دنبال دارد.

هنگام حرکت روی مسیر‌های لغزنده و جاده‌های برفی و یخ زده نیز سیستم ترمزگیری EBD بسیار کارآمد خواهد بود. در حالت عادی چرخ‌ها اصطکاک یکسانی نسبت‌ به یکدیگر با سطح آسفالت دارند اما اگر چرخی بر روی برف و یا یخ قرار گرفته باشد چون اصطکاک کمتری با سطح جاده دارد نیروی ترمز کمتری را نیز می‌طلبد. در این حالت اگر نیروی ترمز یکسانی به تمامی چرخ‌ها وارد شود چرخی که روی مسیر لغزنده و یا برف و یخ قرار دارد قفل می‌کند. این اتفاق سبب انحراف خودرو می شود و خودرو از جاده خارج می شود. سیستم ترمز EBD‌ در این حالت به کار آمده و کمک می‌کند که با توزیع الکترونیکی نیرو بین چرخ‌ها عمل ترمزگیری به بهترین نحو ممکن انجام شود.

با توجه به تمامی اینها می‌توان نتیجه گرفت که سیستم ترمز EBD‌ به‌عنوان یک سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز برای خودروهای امروزی بسیار مهم و حیاطی است. به‌ خصوص اگر خودرو به‌ جهت حمل بار مورد استفاده قرار گرفته و یا در شرایط جاده‌ای خاص از آن‌ها استفاده شود.

دسته بندی دسته‌بندی نشده
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت