عیب یابی کلاچ – تشخیص خرابی و رفع آن

بازدید: 673 بازدید
عیب یابی کلاچ

عیب یابی کلاچ : در این پست قصد داریم به بررسی خرابی­های کلاچ، علائم آن، علت ایجاد این خرابی­ها و در نهایت روش­های رفع این عیوب بپردازیم. در انتهای این مطلب شما آشنایی کامل با علل و روش­های عیب­‌یابی کلاچ پیدا خواهید کرد. پس با ما همراه باشید.

در این پست می‌خوانید

 

سیستم کلاچ بسیار دقیق و حساس است و هرگونه عیب در آن موجب اختلال در حرکت و خودرو و رانندگی با آن می‌شود. پس باید به خوبی این عیوب را پیدا کرده و سریعا آنها را رفع کنیم.

تمام شدن صفحه کلاچ

یکی از اصلی­ترین عللی که ما را مجبور به تعویض و یا تعمیر سیستم کلاچ می­کند، تمام شدن صفحه کلاچ است. همانطور که می­دانید لنت های صفحه کلاچ همواره در معرض سایش قرار دارند، و این مسئله باعث می­شود بعد از مدتی لنت ها کاملا ساییده شده و به اصطلاح تمام شود. تمام شدن صفحه کلاچ باعث می­شود عمل کلاچ گیری به خوبی انجام نشود، و تعویض دنده به سختی صورت گیرد.

اجزای صفحه کلاچ

بیشتر بخوانید ← سیر تا پیاز کلاچ

اما علت زود تمام شدن صفحه کلاچ چیست ؟

صفحه کلاچ یک قطعه مصرفی است و بالاخره دیر یا زود تمام می­شود، اما برخی موارد باعث کاهش عمر صفحه کلاچ می­شود:

  • رانندگی با شتاب زیاد (تیک آف کردن)
  • در سربالایی­ها زیاد به موتور فشار آوردن
  • سنگین شدن خودرو وقتی تعداد سرنشینان زیاد باشد
  • کلاچ گرفتن در حین رانندگی (حتی زمانی که تعویض دنده انجام نمی­شود)

اما از کجا بفهمیم صفحه کلاچ تمام شده است ؟

علائم تمام شدن صفحه کلاچ می­تواند موارد زیر باشد :
  • سفت شدن و خشک شدن پدال کلاچ
  • سریع پرتاب شدن پدال هنگام رها کردن پا از روی آن
  • صدای دنده ها هنگام جار زدن دنده
  • دور موتور افزایش می­یابد ولی سرعت به نسبت آن افزایش نمی­یابد
  • اگر در حالت ساکن خودرو با دنده 2 حرکت کرد و خاموش شد می­تواند نشان از تمام شدن صفحه کلاچ باشد
  • اگر در حالت ساکن خودرو در دنده 1 قرار گرفت و هنگام رها کردن پدال کلاچ خودرو شروع به لرزیدن کرد
  • فقط دنده 1 و دنده عقب به سختی جا بروند

قیمت دیسک و صفحه نیسان

معایب کوبیدن لنت :

معمولا هنگام تعمیر صفحه کلاچ به دلیل کاهش هزینه ها، لنت کوبی انجام می­شود. اما باید این مسئله را یادآور شد که صفحه کلاچ قطعه حساسی است و اگر این کار اصولی انجام نشود، بیش­تر از تعویض آن هزینه به بار می­‌آورد. به همین خاطر است که مکانیک های با تجربه این کار را توصیه نمی­کنند.

حال می­خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که لنت کوبی چه معایبی دارد؟

از مهمترین و اصلی ترین ‌معایب کوبیدن صفحه کلاچ می­توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عدم وجود لنت های با­کیفیت در بازار
  • لرزش دیسک و صفحه
  • کاهش عمر دیسک و صفحه
  • استفاده از پرچ­های بی­کیفیت امکان باز شدن پرچ­ها و آسیب به گیربکس را افزایش می­دهد
  • از بین رفتن خورشیدی

خرابی دیسک و صفحه

عیب یابی کلاچ و نحوه رفع آن ها

در ادامه چک لیست موارد احتمالی خرابی کلاچ را آورده ایم. از عیوب کلاچ می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تعویض دنده به سختی انجام می­شود یا اصلا انجام نمی­شود. این مورد چند علت می­تواند داشته باشد.

1- ممکن است خلاصی پدال کلاچ زیاد باشد. در این صورت باید پدال را تنظیم کنید.

2- گاهی این مسئله به علت معیوب بودن سیم کلاچ است، که باید سیم کلاچ تعویض گردد.

3- اگر کلاچ هیدرولیکی باشد باید چک کنید که مدار هیدرولیک آن هوا نداشته باشد. در صورت داشتن هوا باید سیم هیدرولیک هواگیری شود.

4- در صورت خراب بودن دوشاخه کلاچ نیز، دو شاخ کلاچ باید تعمیر یا تعویض گردد.

  • کلاچ بکسواد می­کند.

علل بکسواد کردن کلاچ به شرح زیر است:

1- روغنی بودن صفحه کلاچ. این مسئله ممکن است به دلیل خرابی و نشتی کاسه نمد ورودی گیربکس و یا انتهای میل­لنگ باشد. در این صورت باید کاسه نمد و صفحه کلاچ تعویض گردد.

2- تمام شدن صفحه کلاچ

3- سائیدگی بیش از حد فلایویل

4- خرابی صفحه فشاری

  • عمل کلاچ گیری همراه با لرزش و ضربه است.

علل لرزش و ضربه هنگام کلاچ گیری :

1- تاب داشتن صفحه کلاچ

2- معیوب بودن بودن یا شل بودن دسته های موتور

3- تاب داشتن صفحه فشاری

4- تاب داشتن فلایویل

5- معیوب بودن فنر های مارپیچ صفحه کلاچ

  • سر و صدای زیاد هنگام گرفتن یا آزاد کردن کلاچ

این مشکل اکثر مواقع به دلیل خرابی و معیوب بودن بلبرینگ کلاچ و یا دوشاخه کلاچ است. البته می­تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. که باید بررسی شود.

  • کلاچ برنمی­گردد

این مسئله علت های زیادی می­تواند داشتخ باشد، که باید توسط مکانیک بررسی شود.

خرابی و دفرمه شدن فنرهای خورشیدی

خرابی و خوردگی یا شکستن دنده های هزار خاری

معیوب شدن بلبرینگ کلاچ

جمع بندی عیب یابی کلاچ

تمام موارد ذکر شده احتمالاتی هستند که در مواقع خرابی ممکن است رخ دهند. هنگامی که با مشکلات گفته شده رو به رو شدید باید علت آن را طبق موارد یک به یک چک کنید. سیستم کلاچ بسیار دقیق است و باید به درستی تعمیر و تعویض شود، به همین علت توصیه می­شود این کار را به یک مکانیک ماهر و با تجربه بسپارید. تا مجبور به پرداخت هزینه های اضافی نشوید. همچنین مهمترین نکته این است که از قطعات با­کیفیت و استاندارد استفاده کنید. امروزه افزایش اجناس تقلبی این مسئله را سخت کرده، پس بهترین راهکار این است که از فروشگاه های معتبر خرید کنید.

برای بررسی و مشاهده قیمت کیت کلاچ روی این گزینه کلیک کنید.

دسته‌بندی دسته‌بندی نشده
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت