مزایا و معایب پیشرانههای ۶ سیلندر خطی و پیشرانه V شکل
در هر خودرو با توجه به نیاز و عملکرد از پیشرانه ها ی خطی یا V شکل استفاده میشود و می بینیم در بخش اعظمی از خودروهای اسپورت از پیشرانه V شکل استفاده می شود. ما در این مقاله میخواهیم به مقایسهای بین نمونههای خطی و V شکل پیشرانهی ۶ سیلندر بپردازیم . با ما همراه باشید.
فهرست مطالب
در طول سالیان گذشته پیشرانههای ۶ سیلندر خطی قلب تپنده برخی خودروهای اسطورهای همچون جگوار ای تایپ، تویوتا سوپرا و ب ام و M3 بودهاند.وبرخی نمونههای دیگری چون هوندا NSX، R35 GTR و لانچیا استراتوس از پیشرانههای ۶ سیلندر V شکل سود بردهاند. متأسفانه به نظر میرسد روزهای خوش پیشرانههای خطی رو به سر آمده است چراکه نسخههای ۶ سیلندر V شکل به عنوان جایگزین پیشرانههای ۸ سیلندر مطرح می شوند. خب نقاط ضعف و قوت هریک از این پیشرانهها چیست و چرا پیشرانههای V شکل از رغیب خود پیشی گرفته اند ؟
اولین ویژگی از پیشرانه خطی که به چشم میخورد طراحی ساده و خوب آن است. بدون خمیدگی سیلندر هزینههای ساخت پایین آمده و نیازی به مجموعه سوپاپ مشابه نمونههای V شکل و سرسیلندرهای جداگانه نیست. بجای استفاده از میل سپاپ های دو برابر و کوچک، یک پیشرانهی ۶ سیلندر خطی به طور ساده از دو میل سپاپ بلند برای به حرکت در آوردن سوپاپها بهره می برد.
سادگی پیشرانهها خطی به همین جا ختم نمیشود چرا آرایش خطی اجازه میدهد تا دسترسی بیشتر و بهتری به شمعها وجود داشته باشد. پیشرانههای ۶ سیلندر خطی بیشتر مطلوب مکانیکهای خودرو هستند.
یکی دیگر از نقاط قوت در پیشرانه های 6 سیلندر خطی ، جرقهزنی نرمال این نوع پیشرانه است، پیستونها پشت سر هم و با نظم خاص در بلوک سیلندر پیشرانه حرکت میکنند. بنابراین عمل متقابل پیستون ۱ و ۶ با پیستون ۲ و ۵ ادامه می یابد و با ۳ و ۴ خاتمه پیدا می کند . و زمانی که پیستونهای ۱ و ۶ به بالاترین نقطه مرگ میرسند چهار پیستون دیگر به ترتیب در سیکل پیشرانهی ۱۲۰ و ۲۴۰ درجه قرار دارند. همین امر باعث دور گیری روان تر پیشرانه می شود و این ویژگی باعث مشهوریت پیشرانههایی مثل S50 و R B26 شده است.
معایب پیشرانههای ۶ سیلندر خطی
متأسفانه دلایل زیادی برای کم شدن حضور پیشرانه ی خطی 6 سیلندر وجود دارد. جایگیری این پیشرانهها همیشه یک مشکل اساسی بوده است زیرا که دو سیلندر اضافی در مقایسه با نمونههای ۴ سیلندر خطی به این معناست که جای دادن پیشرانه بهصورت عرضی بسیار سخت است. اگر پیشرانه یکطرفی جای گیرد معمولاً فضایی برای گیربکس و قوای محرکه برای مدل دیفرانسیل جلو وجود نخواهد داشت؛ و ازآنجاییکه خودروسازها به دنبال قوای محرکهی مشترک برای شاسیهای زیادی هستند، پیشرانهی ۶ سیلندر خطی این نیاز را برطرف نمیکند.
پیشرانهی بلند و قطعات آن در مقایسه با طراحی جمع و جورتر پیشرانه فاقد سختی و استحکام کافی هستند. میل بادامکها و میللنگهای بلند طبیعتاً در هنگام چرخش تمایل به انعطاف کمی دارند و از طرفی بلوک پیشرانه در مقایسه با نسخهی V شکل فاقد سفتی لازمه است. همچنین ابعاد این نوع پیشرانه به بحث مرکز ثقل وتواضن وزن خودرو نیز هیچ کمکی نمیکند.
مزایای پیشرانه V شکل 6 سيلندر
این نوع پیشرانهها که عموماً با آرایش های ۶۰ یا ۹۰ درجه ساخته میشوند هنوز هم در خودروهای اسپورت زیادی حضور دارند. به لطف استفاده از توربو قدرت توان تولیدی این پیشرانهها به سادگی به رقم های بالای ۵۰۰ اسب بخار نیز میرسد. پیشرانههای ۶ سیلندر V شکل در پلتفرم های بیشتری بکار میروند ، بنابراین یکی از بزرگترین نقاط قوت این پیشرانهها تطبیقپذیری آنهاست.
به علت ماهیت جمع و جور بودن، پیشرانههای V شکل میتوان آن ها را در جایگاههای بیشماری قرار داد بنابراین هزینههای شرکتها بسیار کاهش مییابد. بهطور مثال لانچیا استراتوس پیشرانهی خود را از فراری دینو V6 قرض کرده است.
فضای صرفه جویی شده میتواند پذیرای توربوشارژر باشد. همچنین تنظیمات دیفرانسیل جلو در این نوع پیشرانهها میتوان مورد استفاده قرار داد ، همین امر منجر به کارایی بالای این این پیشرانه میشود. از نمونههای بارز میتوان به مزدا MX-6 با پیشرانهی V6 2.5 لیتری در نسل دوم خود اشاره کرد؛ بنابراین اینگونه پیشرانهها به کمپانیها اجازه میدهند تا به آسانی نسخههای پرفورمنس خودروهای ۴ سیلندر قدیمی خود را بدون تغییرات زیاد در ابعاد شاسی یا محفظه پیشرانه بسازند.
معایب پیشرانههای ۶ سیلندر V شکل
اگرچه که این پیشرانهها تعداد سیلندر برابر با همتایان خطی خود دارند اما فاقد همان توازن ذاتی نسخههای ۶ سیلندر خطی هستند. پیشرانههای V شکل که از به هم پیوستن دو ساقهی ۳ سیلندر خطی به یکدیگر تشکیل شدهاند به شفتهای توازنی نیاز دارند که بتواند اینرسی ناخواستهی تولید شده توسط پیشرانهی متقابل را خنثی نماید. بدون این شفتهای توازنی لرزشهای شدیدی از طریق میللنگ منتقل خواهد شد و کارایی را پایین خواهد آورد.
بالانس پیشرانه با افزایش حجم و افزایش جرم پیستون سخت تر خواهد شد؛ (در بالانس موتور موارد دیگری همچنون گرید های وزنی شاتون نیز بسیار مهم هستند که در مقاله مربوط به شاتون توضیح داده شده است.) بنابراین وزنههای تعادل باعث پیچیده و سخت تر شدن طراحی پیشرانه خواهد شد و در مجموع هزینههای ساخت را افزایش خواهد داد. یک پیشرانهی ۶ سیلندر V شکل باید چهار میل بادامک و ۲۴ سوپاپ دارا باشد بنابراین پیچیدگی اضافه شدن قطعات مجموعه سوپاپها به پیچیدهتر شدن کل پیشرانه خواهد انجامید.
اگرچه بسیاری از علاقهمندان دنیای خودرو به علت نبود پیشرانههای ۶ سیلندر خطی مدرن حسرت میخورند اما به نظر میرسد که زمان در حال تغییر است. در ماههای اخیر مرسدس پیشرانهی ۶ سیلندر خطی جدیدی با سیستمی جدید ۴۸V معرفی کرده که نیروبخش قطعات فرعی بوده و به قوای محرکه کمک میکند؛ و حتی با تولد دوبارهی احتمالی پیشرانهی ۶ سیلندر خطی، ب ام و را به یاد بیاورید که با پیشرانههای ۴ سیلندر خود مشهور شده است.
خرید لوازم یدکی
برای خرید و استعلام قیمت انواع لوازم یدکی خودرو از جمله شمع خودرو، وایر شمع و کویل و دیگر محصولات با ضمانت اصالت کالا به صفحه فروشگاه ما مراجعه فرمایید.