رینگ پیستون چیست و چه وظایفی دارد

بازدید: 451 بازدید
رینگ پیستون چیست - همراه یدک 24

فهرست مطالب

رینگ پیستون چیست ؟ اساس کار موتور خودروی شما به این گونه است که مخلوط سوخت و هوا در سیلندر فشرده شده و منفجر میشود و این انفجار پیستون را به عقب حل میدهد که این حرکت رفت و برگشتی پیستون در سیلندر باعث حرکت میل لنگ شده و خودرو حرکت میکند.

هنگام فشرده شدن سوخت و هوا برای در نرفتن آن از بین سیلندر و پیستون ما نیاز به آببندی داریم که این وظیفه بر عهده ی رینگ پیستون ها است دلیل مهم دیگر آببندی سیلندر و پیستون این است که  پیستون برای حرکت راحت در سیلندر نیاز به فعالیت مدام سیستم روانکاری و روغن سیال درون سیلندر دارد.

همچنین نفوذ روغن به محفظه احتراق، باعث ایجاد اختلال در روند اشتعال مخلوط سوخت و هوا و خودرو روغن کم کرده و به اصطلاح دچار روغن سوزی میشود که در ادامه به علائم ان میپردازیم.

بنابراین این دو فضا باید به خوبی از یکدیگر جدا شده و عایق ‌بندی دقیق بین آنها صورت گیرد. این آببندی نیز از وظایف رینگ پیستون است.

همچنین این قطعه مهم در اتومبیل ها وجود دارد تا یک فاصله نسبی بین 2 تا 3 میلی متر بین پیستون و بدنه سیلندر ایجاد کند و با این کار از ساییدگی سیلندر ها جلوگیری می کند.

رینگ پیستون چه وظایفی دارد ؟ - همراه یدک 24

به طور کلی وظایف رینگ پیستون چیست ؟

  • کاهش تماس میان پیستون و جداره سیلندر تا جای ممکن، با ایجاد فاصله میلیمتری
  •  پیشگیری از اصطحکاک سطوح پیستون و جداره سیلندر و ممانعت از فرسودگی زیاد از حد این دو بخش
  • هدایت روغن به درون سیلندر و پیشگیری از نفوذ آن به محفظه احتراق
  • عایق بندی محفظه احتراق و جلوگیری از نشت مخلوط سوخت و گاز از اطراف پیستون
  • جلوگیری از نفوذ دود درون محفظه احتراق به سطح پایین پیستون و سیلندر
  • انتقال گرما از پیستون ها به دیواره سیلندر که دمای نسبتا  پایین تری دارد به منظور جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای این قطعات و بالا رفتن استهلاک آن‌ها

انواع رینگ پیستون چیست ؟

در ادامه پرسش ” رینگ پیستون چیست ” باید ببینیم انواع آن را بشناسیم. پیستون ها دارای انواع مختلفی هستند که روی آن ها شیار های متفاوتی وجود دارد، در هر کدام از این شیار ها نوعی رینگ پیستون قرار میگیرد که این رینگ ها هم انواع و اقسام مختلفی هستند که  بسته به محل کاربرد، جنس و فرم طراحی وظایف مختلفی را برعهده دارند. بر همین اساس رینگ‌ پیستون ها را به دو دسته تقسیم می‌کنند که عبارتند از:

  1. روغنی
  2. فشاری

تعداد رینگ های هر پیستون بسته به نوع موتور از سه تا هفت عدد متغیر است  که با توجه به تراکم مورد نظر مخلوط هوا و سوخت در آن تعیین می‌شود. به این ترتیب معمولا در موتورهای بنزینی از سه یا چهاررینگ  ودر  موتورهای دیزلی از شش یا هفت رینگ استفاده می‌شود.

رینگ فشاری و ساختار آن

جداره سیلندر هنگام برگشت پیستون باید از روغن پاک شود. چرا که باقی ماندن آن موجب سوختن روغن و بنابراین همان‌طور که گفته شد، رینگ‌های پیستون علاوه‌بر جلوگیری از نفوذ روغن موجود در فضای زیرین و اطراف پیستون به درون محفظه احتراق،‌ باید این دیواره را نیز ازوجود روغن پاک کنند. این عمل بر عهده رینگ فشاری است. همچنین باید این محفظه به خوبی از هر دو طرق بسته باشد. این آب بندی در زمان اوج فشار و تراکم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به همین خاطر از رینگ‌های تراکمی که معمولااز جنس چدن هستند و انعطاف‌پذیر نیز هستند، استفاده می‌شود. این رینگ‌ها را به نوعی تولید میکنند که انبساط کافی در برابر گرما داشته باشند. در هر پیستون از دو رینگ فشاری به صورت پشت سر هم و بالا ی رینگ روغنی استفاده می‌شود.

لبه رینگ‌های فشاری را برای جلوگیری از برخورد سطح تیز با دیواره سیلندر و کاهش اصطحکاک و احتمال آسیب دیدگی جداره داخلی سیلندر، صاف یا پخ می‌سازند. دو سمت این لبه صاف نیز کمی گرد می‌شود تا از هرگونه احتمال آسیب رینگ به سیلندر کاملا جلو گیری  شود. گاهی سطح بالایی رینگ تراکم یا پیشانی آن نیز با شعاعی بسیار پایین گرد طراحی می‌شود تا فشار ناشی از تراکم در نقطه مرگ بالایی به بهترین حالت خود روی آن نتیجه داده و منجر به انبساط کامل آن گردد. رینگ فشاری از چدن خاکستری ساخته می‌شود. اما به منظور بالا بردن مقاومت و ضریب گرمایی‌ آن و همچنین کاهش اصطحکاک آن، با لایه‌ای نازک از یک ماده مشخص کاور می‌گردد. برای این لایه می‌توان از  اکسید آهن یا کروم استفاده کرد. در نوع کرومی از یک لایه کروم نرم استفاده می‌شود که تماس را کامل‌تر برقرار  می‌کند و آسیب به دیواره سیلندر را نیز به حداقل  ممکن خود  می‌رساند. گاهی هم از پوشش مولیبدن برای این لایه استفاده می‌شود. مولیبدن ضریب حرارتی و انبساطی نسبتا بالاتری دارد. به همین دلیل در اکثر خودروهای مدرن از رینگ مولیبدنی استفاده می‌شود.

انواع رینگ پیستون - همراه یدک 24

رینگ پیستون روغنی و ساختار آن

رینگ‌های روغنی شیاردار یا سوراخ‌دار طراحی می‌شوند. علت طراحی آن‌ها به این شکل برای ایجاد امکان تردد روغن به بالا و پایین‌ آن است. رینگ‌های روغنی عموما در پایین‌ترین شیار پیستون قرار می‌گیرند، پایین‌تر از رینگ‌های فشاری ودر جایی نزدیک به سوراخ گژن پین. رینگ‌های روغنی ضمن حفظ فاصله چند میلیمتری پیستون با جداره داخلی سیلندر از انتشار بیش از حد و اضافه روغن نیز جلوگیری می‌کنند. در اصل رینگ‌های روغنی وظیفه ی جلو گیری از مصرف بیش از حد و لازم روغن و تنظیم لقی پیستون درون سیلندر هستند. این تنظیم لقی به معنی جلوگیری  از حرکات عرضی پیستون هنگام حرکت رفت و برگشتی درون سیلندر است. گاهی رینگ روغنی یگری نیز در شیاری پایین‌تر از سوراخ گژن‌پین تعبیه می‌شود تا از انتشار روغن جلو گیری کند. همچنین دهانه رینگ‌های روغنی به تنظیم قطر آن‌ها با قطر پیستون و سیلندر کمک می‌کند. و برای کنترل بهتر روغن از یک منبسط کننده‌ی فنری در پشت رینگ‌های روغن و بغل رینگی‌های فولادی آب کروم شده استفاده می‌شود. این رینگ وظیفه ی جمع کردن روغن از دیواره‌ی سیلندر را برای جلوگیری از نفوذ آن به محفظه‌ی احتراق به کمک رینگ تراکم تکمیل می‌کند و اگر رینگ تراکم جمع کردن روغن را کامل انجام ندهد رینگ روغن عملکرد آن را کامل می‌کند. و در اخر  روغن جمع شده توسط این رینگ‌ها نیز به کارتل روغن بازمی‌گردد.

علت خرابی رینگ پیستون چیست ؟

حال باید به این پرسش پاسخ دهیم که علل خرابی رینگ پیستون چیست ؟ علت های خرابی رینگ پیستون می تواند بسیار متنوع باشد اما معمولا این اتفاق به دلیل عدم داشتن روغن اتفاق می افتد، اگر به اندازه کافی در خودرو روغن نباشد رینگ پیستون ها به سختی عمل می کنند و روی یکدیگر ساییده می شوند و این ساییدگی باعث از بین رفتن وخرابی رینگ پیستون ها می شود. همچنین فشار بیش از اندازه به خودرو می تواند به رینگ پیستون ها آسیب وارد کند، بنابراین برای اینکه بتوانید از آسیب رسیدن به رینگ پیستون ها جلوگیری کنید باید همیشه روغن ماشین را چک کنید و آن را به موقع تعویض نمایید.

سیلندر و پیستون از مهمترین و اصلی ترین اجزای موتور یک خودرو می باشند که وظیفه مهم انتقال نیرو را بر عهده دارند و در صورت خرابی و اسیب به آن ها هزینه تعمیرشان بسیار بالا می رود. وظیفه رینگ پیستون در خودرو جلوگیری از آسیب رسیدن به این دو قطعه می باشد و در صورتی که خراب شود باید به سرعت آن ها را تعویض کنید. از دیگر علل های خرابی رینگ پیستون ها می توان به گرم شدن بیش از حد موتور اشاره کرد که در اثر کم بودن آب داخل ماشین اتفاق می افتد.

جمع بندی

در این پست توضیح داده شد که رینگ پیستوت چیست چه وظایفی دارد و همچنین علل خرابی رینگ پیستون چیست . گفته شد که انواع رینگ پیستون کدامند و هر نوع آن چه عملکردی دارد. رینگ پیستون های روغنی و فشاری توضیح داده شد و عملکرد و نوع طراحی آن بررسی شد.

دسته‌بندی دسته‌بندی نشده
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت