سیستم Hill-Start Control

بازدید: 882 بازدید
سیستم کنترل سراشیبی - همراه یدک 24

سیستم Hill-Start Control چیست

 

توضیح کلی سیستم Hill-Start Control

شما در حال رانندگی با ماشین خود از یک تپه هستید و در بالای شیب یک تقاطع با چراغ راهنمایی وجود دارد. این وضعیتی است که هر راننده‌ای با آن آشناست ، چراغ قرمز است وجلوی شما چند خودرو توقف کرده اند شما نیز  پدال ترمز را می‌فشارید و پشت سر آنها می‌ایستد به زودی خودروی دیگیری در فاصله ی کمی پشت شما می ایستد با سبز شدن چراغ، ترمز را رها می کنید. اگر با گیربکس دستی رانندگی می‌کنید پای چپ خود را روی کلاچ می‌گذارید و پای راست خود را به سمت پدال گاز حرکت می دهید. در این مرحله هیچ چیزی جز نیروی ترمز موتور مانع از حرکت خودروی  شما به عقب نمی شود وزمانی که از کلاچ استفاده می کنید، این نیرو نیز از بین می رود.و جاذبه شروع به کشیدن خودروی شما به سمت پایین تپه می‌کند  و مستقیماً به سمت سپر ماشین پشت سرحرکت میکنید. چه کار می‌کنید آیا وحشت می‌کنید و ترمز می کنید ویا اجازه می دهید خودروی شما به سمت خودروی پشتی حرکت کند خب احتمالا خیر  جایی در پشت ذهن خود با مشاهده اولین نشانه از حرکت خودروی خود به عقب کمی احساس ناراحتی کنید. شاید زمانی در گذشته، زمانی که در رانندگی نسبتاً تازه کار بودید، این این شرایط برای شما دشوار بوده  و فرض کنید با یک کامیون یا ماشینی که بار سنگینی را یدک می کشد رانندگی می کنید،این  وضعیت می تواند به مراتب بدتر باشد. به وسیله نقلیه ی سنگینی که به سمت عقب از یک تپه حرکت می کند به سختی می توان به سرعت شتاب داد آیا خوب نیست، در این عصر، برای جلوگیری از وقوع چنین وضعیتی  سیستمی وجود داشته باشد که پیش از اینکه راننده حتی مجبور به فکر کردن به آن باشد، از حرکت خودرو به عقب جلو گیری کند

خوب، سیستم  hill-start controlhill-start assist یا به طور خلاصه hill holder این امکان را برای شما فراهم می‌کند.

سازندگان خودرو ویژگی های ایمنی را در خودروها افزایش داده اند  سیستم hill-start control یکی از سیستم‌های ایمنی خودرو است که به راننده کمک می‌کند تا به راحتی از تپه بالا برود. این  سیستم بر اساس یک اصل ساده کار می کند. هنگامی که روی یک سطح شیب دار ترمز می کنید و سپس پای خود را از ترمز به پدال گاز منتقل می کنید، سیستم hill-start control از حرکت  خودرو به سمت پایین جلوگیری می کند.

این سیستم را به روش های مختلفی می‌توان طراحی کرد که . هر کدام مزایای خود را دارند،

سیستم Hill-Start-Assist خودرو - همراه یدک 24

روش های  مختلف طراحی سیستم hill-start control عبارتند از

تشخیص کلاچ 

یکی از بارزترین کاربردهای  سیستم hill-start control در سربالایی در خودروهایی با گیربکس دستی  است. برای روشن کردن خودرو با گیربکس دستی، باید پاروی کلاچ  گذاشت که باعث جدا شدن موتور از جعبه دنده می شود. در حالی که موتور خاموش است، خودرو دیگر با قدرت ترمز موتور در جای خود ثابت نمی ماند و اگر ترمزها نیز از کار بیفتند، که معمولاً در هنگام شتاب گیری صدق می کند، خودرو می تواند آزادانه حرکت کند، به خصوص اگر در شیب باشد.

تشخیص شیب :

 دراین تکنیک سنسوری وجود دارد که اگر  شیب بیش از مقدار معینی باشد  مثلاً سه درجه یا بیشتر سیگنالی را سیستم  hill holder می فرستد که نشان می‌دهد خودرو پتانسیل شروع به غلتیدن را دارد.  نقطه ضعف تشخیص شیب این است که گاهی اوقات ممکن است نیاز به hill holder  نباشد به طور مثال، زمانی که یک لاستیک به داخل چاله می‌لغزد. اما ممکن است این سیستم فعال شود.

تشخیص گشتاور موتور 

: در این تکنیک سنسوری تشخیص می دهد که آیا موتور گشتاور کافی برای شتاب دادن به خودرو به سمت جلو تولید می کند یا خیر. اگر اینطور باشد، خودرو دیگر در خطر حرکت به عقب نیست و hill holder خاموش می ماند.

تشخیص ترمز 

تشخیص می دهد که آیا ترمزها در حال استفاده هستند و آیا نیروی ترمز کافی ، برای نگه داشتن خودرو در جای خود وجود دارد یا خیر.

تشخیص حرکت رو به عقب

 اگرچه کاملاً ضروری نیست، برخی از سیستم‌ها ممکن است دارای ابزاری برای تشخیص این که خودرو به عقب حرکت می‌کند یا خیرباشند.

سیستم‌هایی که از تشخیص شیب استفاده می‌کنند تقریباً به این صورت عمل می‌کنند:

 سنسور شیب تشخیص می‌دهد که خودرو روی تپه است، سنسور ترمز تعیین می کند که آیا ترمز اعمال می شود یا خیر.  اگر اعمال نمی‌شود ، خودرو در خطر حرکت به عقب است، بنابراین سیستم به طور خودکار ترمزهای خودرو را فعال می کند تا خودرو ثابت بماند. در خودروهایی با گیربکس دستی، می‌توان تشخیص کلاچ و تشخیص ترمز را با هم استفاده کرد تا زمانی که وسیله نقلیه در خطر حرکت به عقب قرار دارد ترمزها فعال شوند.

اما این اشکال مختلف تشخیص چگونه کار می کنند؟ و چگونه ترمزها توسط  سیستم hill-start control فعال می شوند؟ 

 این سیستم شامل تعدادی سنسور مختلف  ، (ECU)  و یک محرک ترمز تحت کنترل ECU که می تواند در صورت لزوم ترمزها را اعمال کند.تشکیل می‌شود و ما قصد داریم هر یک را به صورت جداگانه بررسی کنیم

 به خاطر داشته باشید که این سیستم‌های لزوماً به همه ی قطعات زیر نیاز مند نیست

سنسورهای زاویه :

 این سنسورها زاویه ماشین را با خط افق حساب می‌کند که درواقع دارد شیب تپه را محاسبه می‌کند

سنسورهای فشار :

 این سنسور وزن خودرو با مسافر و بار را محاسبه می‌کند.

حسگر گشتاور :

 سنسور گشتاور می تواند میزان گشتاوری که از طریق پیشرانه به چرخ ها منتقل می‌شود را تشخیص دهد.

سنسورهای سرعت چرخ :

 این آشکارسازها که معمولاً روی محورها قرار می گیرند، می توانند سرعت و جهت چرخش چرخ ها را تعیین کنند.

واحد کنترل الکترونیکی (ECU) 

سیستم کامپیوتری خودرو است که سیگنال ها را از سنسورهای مختلف دریافت می کند. و بر اساس آن ورودی تصمیم می گیرد که چه زمانی ترمزها باید اعمال شوند.

محرک ترمز :

. محرک ترمز سیگنالی از واحد کنترل الکترونیکی  دریافت می‌کند که به آن می گوید ترمزها را فعال کند. سپس سوپاپ‌های ترمز  فعال می‌شوند تا خودرو را در جای خود نگه دارد، و از حرکت  آن به پایین تپه جلوگیری کند. در مورد خودروهای هیبریدی، ممکن است از موتور الکتریکی به جای ترمز استفاده شود تا نیروی  کافی رو به جلو به خودرو اعمال شود و از حرکت به سمت عقب جلوگیری کند

هنگامی که راننده شروع به شتاب گرفتن می کند، سنسورهای گشتاور به ECU کمک می کنند تا تعیین کند که آیا گشتاور موتور برای غلبه بر مقاومت حرکتی (که قبلاً توسط ECU محاسبه شده است) کافی است یا خیر. اگر اینطور باشد، ECU سیگنالی به محرک ترمز می فرستد و به آن می گوید که ترمزها را خاموش کند و اجازه دهد ماشین حرکت کند.

در حالت ایده آل، راننده نباید از هیچ یک از این موارد آگاه باشد. رها شدن ترمزها باید به قدری نرم باشد که راننده نداند پس از رها شدن ترمز نیروی ترمز همچنان اعمال می شود. فقط بعداً راننده متوجه می‌شود که هرگز نگران این نبود که وسیله نقلیه از تپه به پایین سرخورده و با ماشین پشت سرش برخورد کند

آیا مزیت ایمنی ارائه شده توسط کنترل استارت در سربالایی ارزش هزینه اضافی خرید خودرویی که مجهز به آن است را دارد؟ به این سوال  در ادامه خواهیم پرداخت

مزایای سیستم hill-start control

 رانندگی را در شرایط خاص آسان تر می کند و همچنین می تواند ایمنی رانندگی را ارتقا دهد. از این گذشته، هیچ کس نمی‌خواهد ماشینش در  تپه به عقب حرکت کند.

اما کنترل حرکت در سربالایی فقط به نفع راننده خودرو نیست . بلکه به نفع ترافیک پشت آن نیز هست. به همین دلیل، ممکن است در نهایت روزی فرا رسد که همه خودروها با کنترل استارت در سربالایی و تجهیزات ایمنی و نظارتی مشابه به عنوان تجهیزات استاندارد، صرفاً به عنوان یک موضوع ایمنی عمومی عرضه شوند. زیرا که ایمنی رانندگی برای همه مهم است.

کنترل استارت در سربالایی یکی  از وسایل ایمنی تخصصی است که امروزه در خودروها موجود است مانند دوربین‌های پشتیبان  که نمونه دیگری از وسایل ایمنی در خودرو هستند که برای رانندگی ایمن کاملاً ضروری نیستند، اما به تجربه رانندگی بسیار لذت‌بخش‌تر و بدون نگرانی کمک می‌کنند.

منبع: auto.howstuffworks.com

دسته‌بندی دسته‌بندی نشده
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت