لاستیک خودرو شما تنها جزئی از خودروی شما است که در واقع جاده را لمس می کند، بنابراین باید مطمئن شوید که در چه وضعیتی قرار دارد. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع لاستیک و اطلاعات مربوط به هرکدام آشنا کنیم و از
فهرست مطالب
لاستیک خودروی شما به عنوان تنها جزء روی خودروی شما است که در واقع با سطح جاده تماس دارد، در ایمنی هنگام رانندگی بسیار مهم است. در این مقاله ، همه چیزهایی را که باید در مورد لاستیک خودروی خود بدانید،مانند خواندن اطلاعات و تنظیم فشار بیان میکنیم.
پیروی از توصیه های ارائه شده در اینجا باعث صرفه جویی در هزینه، کاهش مشکلات هنگام رانندگی و از همه مهمتر حفظ امنیت خود و دیگران در جاده می شود.
نحوهی خواندن اطلاعات روی لاستیک خودرو
اولین عدد از سمت چپ ، نشان دهنده پهنا یا همان عرض تایر میباشد . این عرض را خودروسازها با توجه به پارامترهای بسیاری برای خودروها مشخص میکنند، به عنوان مثال یکی از این موارد نوع سیستم ترمز و میزان جذب انرژی و یا همان شتاب منفی خودرو میباشد .
عدد دوم میزان یا درصد تناسب دیواره جانبی ، در تناسب با درصد عرض شیارها بوده و به ازای هر 5 میلی متر کاهش یا افزایش مییابد . به بیان ساده تر و بهتر ، عدد دوم ، به میلیمتر نشان از اندازه دیواره تایر داشته که از محل تماس رینگ تا کف تایر یا همان عرض تایر میباشد .
2 حرف انگلیسی که در میان اعداد قرار دارند گویای نوع لاستیک و میزان تحمل سرعت لاستیک خودرو است حرف اول نشان از تحمل لاستیک در بازه سرعت خاص بوده و حرف دوم نشان از نوع و جنس لاستیک است. این موارد شامل بخشهای زیر میباشد:
رتبه بندی سرعت تایر چیست؟
رتبه بندی سرعت لاستیک خودرو و حداکثر سرعتی است که یک لاستیک خاص از نظر قانونی برای آن تایید شده است.
به دلایل ایمنی، مهم است که حداکثر سرعت خودروی شما از امتیاز سرعت لاستیک تجاوز نکند.
یک لیست کامل در زیر نشان داده شده است.
N-140 کیلومتر بر ساعت
P-149 کیلومتر بر ساعت
Q-159 کیلومتر بر ساعت
R-170 کیلومتر بر ساعت
S-180 کیلومتر بر ساعت
T-189 کیلومتر بر ساعت
H-210 کیلومتر بر ساعت
V-240 کیلومتر بر ساعت
W-270 کیلومتر بر ساعت
Y-300 کیلومتر بر ساعت
حرف دوم نشان از ساختار لاستیک میدهد که به دوگروه رادیال و بایاس تقسیم میشوند.
پیشنهاد ما : خرید لنت ترمز
لاستیک های بایاس
در این دسته از لاستیک ها امتداد نخهای لایه با خط مرکزی تایر زاویه مورب می سازد و قرار گیری لایه ها روی یکدیگر به صورت ضربدری می باشد . جنس نخ لایه ها از نایلون است و در بدنه تایر بجز در ناحیه طوقه ها از سیم فولادی استفاده نمیشود .
تایر های رادیال
در تایر رادیال امتداد نخهای لایه با خط مرکزی تایر زاویه ای در حدود ۹۰ درجه می سازد و به عبارت دیگر امتداد نخها در جهت شعاعی قرار گرفته است .
جنس نخ لایه ها عموما از ریون یا پلی استر است در تایر های رادیال به منظور ایجاد پایداری حرکتی از لایه هایی به عرض عاج و زاویه مورب نسبت به خط مرکزی تایر با نام کمربند یا بلت استفاده می شود . الیاف مصرفی در کمربند از جنس نخ یا سیم فولادی است .
در صورتی که کمربند نخی باشد تایر را رادیال نخی و در صورتی که سیمی باشد تایر را رادیال سیمی (استیل بلت ) مینامند .
عدد نهایی و شناسه آخر، نشان از قطر لاستیک برای رینگ داشته، یا به زبان ساده تر اندازه یا همان قطر رینگ به اینچ را در اختیار ما قرار می دهد. این عدد هر آنچه باشد به اینچ بوده و در هیچ موردی مشاهده نشده است که عدد فوق به میلیمتر نمایش داده شده باشد.
همچنین براى آنکه گروه بندى تایر از نظر دسته بندی به گروه سوارى ، وانتى و یا …. مشخص گردد ، قبل از اندازه تایرهاى سوارى حروفP که مخفف Passenger به معناى سوارى و در انتهاى اندازه تایرهاى مخصوص وانت که باید دارای حد تحمل باری باشند ، حروفLT مخفف Light Truck به معناى مخصوص وانت میباشد ، درج میشود.
میزان باد لاستیک خودرو
خودروی که لاستیک هایش بیش از حد باد شده اند به اندازه لاستیک های فرسوده خطرناک هستند. باد کردن نادرست لاستیک ها باعث افزایش مصرف بنزین می شود، روی هندلینگ خودرو تاثیر می گذارد، به اجزای فرمان خودروی شما فشار وارد می کند و باعث سایش زودرس لاستیک می شود.
اندازه گیری فشار باد لاستیک خودرو در واقع میزان هوای داخل لاستیک است و بر حسب PSI (پوند بر اینچ مربع) اندازه گیری میشود. برای بررسی فشار باد لاستیک خود، تنها چیزی که نیاز دارید یک گیج لاستیک است که می توانید آن را از هر فروشگاه قطعات خودرو خریداری کنید. خودروهای جدیدتر اغلب دارای یک سیستم کنترل فشار لاستیک داخلی هستند که در صورت تشخیص مشکل به راننده هشدار می دهد.
بنابراین، لاستیک خودرو شما چقدر هوا نیاز دارند؟
شما معمولاً می توانید فشار لاستیک توصیه شده توسط سازنده را در دفترچه راهنمای خودرو خود بیابید.
آیا برای آب و هوای مختلف لاستیک های متفاوت وجود دارد؟
در مورد لاستیک های فصلی، سه دسته اصلی وجود دارد:
لاستیک خودرو تمام فصل
اکثر خودروها در تمام طول سال از لاستیک های تمام فصل استفاده می کنند.این نوع لاستیک ها لاستیکهای متعادلی هستند که می توانند همه شرایط را به جز برف تحمل کنند.
لاستیک خودرو زمستانی
گاهی اوقات به عنوان لاستیک های برفی شناخته می شوند، لاستیک های زمستانی حداکثر چسبندگی را در شرایط جاده های لغزنده ارائه می دهند. اگر سالانه در شرایط جاده برفی رانندگی می کنید، در زمستان به مجموعه ای ازاین نوع لاستیک ها نیاز خواهید داشت.
تایرهای تابستانی
معمولاً این موارد را در خودروهای اسپرت و عضلانی مانند AMG و پورشه مشاهده خواهید کرد. آنها بسیار حساس به دما هستند و فقط در دمای بالای 40 درجه فارنهایت قابل استفاده هستند.
و اما چگونه از حداکثر عمر مفید لاستیک خودرو استفاده کنیم؟
این مراحل را دنبال کنید تا مطمئن شوید که طولانیترین عمر و بهترین تجربه رانندگی را از لاستیکهای خود دریافت میکنید:
فشار باد لاستیک و آج های آن را به طور منظم بررسی کنید و مطمئن شوید که لاستیکهای شما فشار مناسب را دارا باشند. (توصیه میکنیم حداقل یک بار در ماه چک شود)
لاستیک های خود را برای هر گونه بی نظمی مانند برآمدگی، آسیب به آج، یا سایش همینطور ناهمواری آج ها بررسی کنید.
وقتی لاستیکهای نو میگیرید (یا تقریباً هر دو سال یکبار) چرخهای خود را متعادل و تراز کنید.
هنگام رانندگی توجه کنید. لرزش هایکه از طریق فرمان، هنگام هدایت خودرو احساس میکنید ویا حس سنگین بودن فرمان را دارید و یا حس این که فرمان به سمت چپ یا راست کشدیده می شود ، نشانههایی از این است که احتمالاً مشکلی در لاستیکهای شما وجود دارد.
همراه یدک 24
همراه یدک با سابقه 10 ساله در تامین قطعات با کیفیت خودرو ، فروشگاه آنلاین خود را با نام همراه یدک 24 به منظور ارائه خدمات آنلاین و فروش محصولات خود در بستر وب راه اندازی کرده است. شعار ما همراهی 24 ساعته در تامین لوازم یدکی اصل با بهترین کیفیت و کمترین قیمت تمام شده است.
در همراه یدک 24 شما میتوانید انواع قطعات خودرو را تهیه کنید و به صورت کاملا آنلاین و مطمئن از معتبرترین برند ها خرید کنید.