دسته موتور چیست؟ + انواع آن

بازدید: 519 بازدید
دسته موتور چیست - همراه یدک 24

در این پست می‌خوانید:

دسته موتور:

همیشه یکی از بزرگترین معضل های شرکت های خودرو سازی کم صدا کردن و افزایش آسایش سرنشینان است.

موتور های احتراق داخلی به دلیل لرزش و ارتعاش زیاد سر و صدای زیادی ایجاد میکند.و هر شرکت خودروسازی در پی پیدا کردن راه حل مناسب برای حل این مشکل هستند. و با یکدیگر در حال رقابت هستند. و برای کم کردن صدای موتور از قطعه ای به نام دسته موتور استفاده می‌کنند .

دسته موتور برای عملکرد مناسب هر وسیله نقلیه موتوری ضروری است. از خودرو گرفته تا هواپیما و تجهیزات صنعتی، همه از پایه‌ای برای موتور استفاده می‌کنند که این قطعات باعث بی صدا تر کار کردن و عمر طولانی تر دستگاه ها می شوند.

این قطعه همچنین تضمین میکنند که موتور در جای خود باقی بمانندو وظیفه‌ی جذب ارتعاش موتور را بر عهده دارند.انتخاب دسته موتور اشتباه می تواند به ارتعاش قطعات کمک کند از همین رو نیاز مند طراحی و تجزیه تحلیل دقیق یرای بهینه سازی این قطعه مهم است.

عملکرد دسته موتور

عملکرد این قطعه دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد. موتور یک وسیله نقلیه یا قطعه ای از تجهیزات را در جای خود نگه می دارد. موتور و گیربکس خودرو به یکدیگر متصل هستند. در بسیاری از موارد، پایه‌های موتور نیاز به کاری بیش از نگه داشتن موتور به شاسی دارند، این پایه ها باید انرژی (ارتعاش) تولید شده از موتور را نیز جذب کند.اصل اساسی این است که چگونه بین میزان جذب انرژی و حرکتی که می تواند انجام شود (فضای نوسان) تعادل برقرار کنیم. دسته موتورها به عنوان لرزشگیر موتور استفاده می‌شوند، در واقع انرژی را از سیستم جذب کرده و  به صورت انرژی گرمایی آزاد می‌کنند. اغلب به همین دلیل است.که ماده لاستیک انتخابی در طراحی پایه موتور باید دارای ویژگی میرایی عالی و اتلاف گرما با درجه بالایی از انعطاف باشد. هدف اصلی پایه موتور ایجاد شکاف لاستیکی بین دو سیستم جفت (موتور و شاسی) است.لاستیک و الاستومرها در جذب لرزش و سر و صدا عملاً بهتر از هر ماده دیگری عمل می کنند، به خصوص در مقایسه با پایه های فلزی یا جامد موتور.

انواع دسته موتور

گیر بکس و موتور اتصالشان در یک نقطه نیست بلکه اتصالشان در 3 یا 4 نقطه است و لقی گیربکس و موتور جلو گیری می‌کند به همین علت در اشکال با خصوصیات مختلفی تولید می شوند.

صلب یا فلزی

این نوع دسته موتور ها کوچک و سبک هستند و علت نامگذاری آنها این است که اتصال آنها یا به صورت پیچ است یا به صورت جوش. این نوع پایه موتور انطباق بسیار دقیقی دارد اما ضعف ان در این است که نمی تواند به طور کامل ارتعاشات موتور را جذب کند و ارتعاش موتور در دور های بالا تاثیر بدی بر روی این دسته موتور ها دارد.

فنری

این نوع دسته موتور از یک لایه پلاستیک فشرده یا پلیورتان  که در میان بخش فلزی دسته موتور و موتور قرار دارد تشکیل شده. که باعث عملکرد فنری پایه موتور می‌شود.تفاوت پلاستیک و پلیوراتان در جذب ارتعاشات و طول عمر است. پلاستیک طول عمری کمتر از پلیورتان دارد و نهایتا دچار پارگی می شود. اما طول عمر پلیورتان بیشتر است و می‌تواند دمای بالاتر و ارتعاش بیشتری را تحمل کند.در خودرو هایی که از پلیورتان استفاده می‌شود ارتعاش کمتری حس می شود. همچنین سواری نرم تری دارند. در کل این نوع پایه موتور در جذب و دفع ارتعاشات بسیار عالی عمل می کند. دیگر مزیت آن این است که بکار گرفتن پلاستیک باعث می شود آزادی موتور بیشتر شود تا عملکرد بهتری داشته باشد. به طور مثال در هنگام روشن شدن موتور یا ترمز گیری آزادی و انعطاف پذیری کم باعث آثار مخربی می شود که این نوع دسته موتور از این اتفاق جلو گیری میکند. این نوع دسته موتور در موتور هایی که ارتعاش مخرب دارند استفاده می شود.

هیدرولیکی

این نوع دسته موتور نوعی دمپر است که در آن از سیال هایی استفاده می‌شود و باعث جذب ارتعاشات می‌شوند و عملکرد آن از نوع فنری بهتر است.

الکتریکی

نوع الکتریکی از جدید ترین دسته موتور های دنیا هستند. که در آن با توجه به میزان ارتعاش موتور و دور موتور، ارتعاش را دفع می کند. نوعی دیگر نیز وجود دارد که ارتعاشی هم اندازه ارتعاش موتور اما در خلاف جهت آن تولید کرده که باعث خنثی شدن ارتعاش موتور می شود.

دسته موتور گرد پژو 405 - همراه یدک 24

علل خرابی پایه گیربکس و پایه موتور

اگر ضربات و تکان های ناشی از کارکرد و وزن موتور از میزان در نظر گرفته شده بیشتر شود، این قطعه دچار خستگی شده و پاره می شود. همچنین مواردی مانند تیک اف کشیدن یا شتاب گیری ناگهانی، و یا در ماشین های آفرود پیچش های شدید شاسی هنگام عبور از پستی بلندی ها نیز از علل خرابی است. از طرفی مشکل در سیستم کلاچ که باعث لرزش ماشین می‌شود و مشکل در جلوبندی و سیستم تعلیق همه از مواردی هستند که باعث خرابی این قطعه می‌شوند.

علائم خرابی دسته موتور

این قطعات نیاز به تعمیر و نگهداری ندارند اما طول عمر آنها 5 تا 7 سال است و بعد از این زمان باید تعویض شوند. روشن ترین نشانه ی خرابی این قطعه سر و صدای زیاد موتور و صدای ضربه خوردن به بدنه ی ماشین است. داشتن سواری ناهموار بیشتر دسته موتور های خراب زمان تعویض دنده بر روی گیربکس باعث بروز برخی مشکل ها می‌شوند.همچنین لرزش پدال کلاچ در زیر پا در زمان خرابی دسته گیربکس کاملا مشهود است. البته عوامل دیگری نیز ممکن است باعث این لرزش شده باشد.

نحوه چک کردن

برای تست خرابی این قطعه در تعمیر گاه می‌بایست فردی ترمز دستی را نگه دارد هم زمان با دنده یک نیم کلاچ کند و فرد دیگر له شدگی لاستیک ها و بازی ماشین در زیرماشین را کنترل کند که در صورت وجود مشکل به راحتی قابل مشاهده است.

دسته‌بندی آشنایی با قطعات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت